TRENER pedagog

trener_pedagog

Trenerski posao nije nimalo lak. Potrebno je istovremeno zadovoljiti interese različitih grupacija: igrači, predsednik kluba, vlasnik kluba, navijači, roditelji, sportska javnost, novinari… Nekim igračima je jednostavno potrebno ponoviti mnogo puta jednu istu stvar da bi je shvatili, dok neki ne shvate nikada. Pogledajte kako jedan košarkaški trener iz Južne Koreje rešava situaciju na tajm-autu svoje ekipe.

Svako ko se bavio trenerskim poslom shvata da u određenim trenutcima utakmice pripremana taktika gubi smisao ukoliko su igrači nedovoljno koncentrisani i motivisani. Zato tajm-aut tokom kojeg se ne priča o taktici igre već o pristupu utakmici koja je u toku može dati veći efekat nego predlozi trenera kako da se reše određene situacije na terenu.

Ne sumnjam da je promena pristupu igri nakon ovog tajm-auta bili onakva kakvu je trener očekivao.

Bojan

Knjiga na dar 1: Science and Practice of Strength Training

knjiga_na_dar_smart_movement

Napredovanje u bilo kojoj oblasti života podrazumeva neprestano usavršavanje i učenje. Znam kako je teško naći potrebnu literaturu da bi se pročitao i naučio sadržaj iz neke oblasti. Kvalitetne literature iz oblasti sportskog treninga ima veoma malo na srpskom jeziku, ali na engleskom jeziku postoji veliki spektar knjiga koje su izuzetno kvalitetne. Učeći i skupljajuči informacije i znanja sa različitih strana i različitih renomiranih autora, napravio sam zavidnu bazu knjiga u elektronskom obliku, KOJE ŽELIM DA PODELIM SA ČITAOCIMA SVOG SAJTA.

Science-and-Practice-of-Strength-Training-Zatsiorsky-Vladimir_smart_movement

Prva knjiga koju želim da podelim sa vama nosi naziv: Science and Practice of Strength Training, autora Vladimir M. Zatsiorsky i William J. Kraemer. Nisam slučajno odabrao ovu knjigu kao prvu koju želim da podelim. Pomenuti autori su među najboljim stručnjacima u oblasti teorije sportskog treninga, te knjiga predstavlja sjajsan spoj ruskog i američkog pogleda na fundamentalnu strukturu sportskog treninga. U knjizi se nalaze osnovni principi kojih je potrebno pridržavati se tokom treninga sportista. I za osobe koje žele da se bave naukom u sportu ova knjiga je polazna osnova za dalji rad i usavršavanje.

Knjigu možete preuzeti klikom na ovaj link.

Uživajte u čitanju!

Bojan

Drugi rodjendan SMART-MOVEMENT.COM

smart-movement.com

Sredina februara pravo je vreme za rezime urađenog u prethodnoj godini jer je tada rođendan sajta SMART-MOVEMET.COM. Tokom dve godine postojanja sajta napisao sam preko 100 postova o trenažnom porcesu u celini. Ponekad se i iznenadim o čemu sam sve pisao i kako je to veliki broj obrađenih tema, problema, rešenja… Tokom prethodnih 12 meseci pisao sam postove pod nazivom MOJA NOVA OMILJENA VEŽBA, kojom želim da predstavim potpuno nove vežbe koje se mogu raditi uz malo instrukcija sa sjajnim trenažnim rezultatima. Takođe, novina u prethodne godine je nova stranica na sajtu – ON-LINE PISANJE PROGRAMA TRENINGA. Ova kategorija nije još zaživela u potpunosti ali se nadam da hoće u narednom periodu.

Ono što je podrška radu na sajtu je uspešan rad i razvoj Fitnes studia TOP GYM. Mladen i ja se maksimalno trudimo da unapređujemo kvalitet treninga u TOP GYM-u što se u izvesnoj meri vidi i u kvalitetu postova koje pišem. Oni su vremenom sve bogatiji praktičnim primerima i zapažanjima sa treninga.

bojan_avramovic_topgym

Trening u Top Gym-u

Novina na sajtu u narednoj godini će biti postovi u kojima ću vam omogućiti da preuzmete (download) knjige o treningu, sa sajta SMART-MOVEMENT.COM. Na ovu ideju sam došao jer već imam veliku bazu knjiga (u elektronskom obliku) koje želim da podelim sa svojim vernim čitaocima 🙂 Knjige koje će biti dostupne za download su iz oblasti periodizacije treninga, razvoja snage, razvoja izdržljivosti u različitim sportovima, prevenciji povreda, metodama za razvoj snage i sile, testiranju sportista…

Veliko hvala što čitate postove ovom sajtu, maksimalno ću se truditi da budem bolji u narednim godinama.

Bojan

Moja nova omiljena vezba 13

smart_movement_vezbe

Zglob kuka je posle ramena najmobilniji zglob ljudskog tela. U njemu se izvode pokreti u sve tri ravni i okružuju ga mišići sa velikom masom koji mogu da generišu veliku silu. Vežbe koje se rade sa ciljem jačanja mišića opružača nogu tokom kojih se izvode pokreti i u zglobu kuka su najčešće u sagitalnoj ravni: pokreti napred-nazad (npr. iskoraci unapred i unazad) i u frontalnoj ravni: pokreti levo-desno (npr. bočne kretnje). Malo je vežbi u kojima se vrše pokreti rotacije u zglobu kuka u transverzalnoj ravni, kao što je u dole prikazanoj vežbi.

plane4

Vežba prikazana na videu se izvodi iz početnog položaja sa raširenim nogama i stopalima zarotiranim u stranu. Kukovi se spuštaju naizmenično na jednu pa drugu stranu, s akcentom na sporije spuštanje i brze podizanje u početnu poziciju. Bitno je napomenuti da pri spuštanju npr. na desnu stranu, desna peta mora u potpunosti ostati na podlozi i leđa bi trebala da ostanu prava (posebno donji deo leđa).

Iskusni vežbači i sportisti mogu ovu vežbu da rade kao jednu od vežbi zagrevanja, s ciljem aktivacije mišića opružača nogu i mobilizacije (povećanja pokretljivosti) zgloba kuka. Slabo utrenirani vežbači treba vežbu da rade u glavnom delu treninga po 8-12 ponavljanja, najbolje u kombinaciji sa vežbama za jačanje mišića ruku i ramenog pojasa.

Bojan

Da li je trener glavni krivac za povrede sportista?

trener_je_kriv_za_povrede_igraca

Uzroci povreda u sportu su mnogobrojni. Najčešće ne postoji samo jedan razlog za nastanak povrede, već je to zajednički zbir nepovoljnih faktora koji se manifestuju tokom određenog vremenskog perioda. Razlog za nastanak povrede može biti manjak motivacije sportiste kao posledica vantrenažnih faktora npr: neisplaćene premije, porodični problemi, promena mesta stanovanja itd. U tom slučaju manje motivisan sportista koji se takmiči ili trenira sa maksimalno motivisanim protivnikom rizikuje nastanak povrede jer je koncentracija na nižem nivou od neophodne.

Kada se u jednoj ekipi nekoliko igrača povredi u kratkom vremenskom periodu sigurno postoji problem u organizaciji treninga, a ukoliko igrači imaju slične vrste povreda jasno je da se prave očigledni propusti u određivanju opterećenja u treningu.

Takva situacija je upravo u košarkaškom klubu Partizan.

povreda_bertans

Duško Vujošević je odličan trener i to je dokazao mnogo puta, ali u situaciji u kojoj se nalazi trenutno mora da snosi potpunu odgovornost za zdravstveno stanje ekipe. Takođe, on je birao stručni štab koji se zajedno sa njih bavi fizičkom pripremljenošću igrača. Interesantno je napomenuti da su igrači Partizana i u prethodnim sezonama imali sličan broj utakmica i učestvovali u nekoliko takmičenja istovremeno, ali nikada igrači nisu bili ovoliko povređeni.

Krenimo od analize povreda. Tri košarkaša Partizana su povredili prednje ukrštene ligamente kolena u periodu od 6 meseci. Glavni razlog povrede ovog tipa je veliko trenažno opterećenje, pre svega veliki obim rada. Manjak kvalitetnih i talentovanih igrača se ne može uvek nadoknaditi velikim brojem treninga, ovo je potvrda toga. Ne želim da sumnjam u visok nivo fizičke pripremljenosti igrača što je drugi razlog povrede prednjih ukrštenih ligamanata kolena, te se može zaključiti da su trenažna opterećenja kojima su bili izloženi igrači na granici adaprabilnih mahanizama ljudskog tela, na koja u jednom trenutku nisu mogli da se adaptiraju i došlo je do povrede.

povrede_igraca_partizana

Određivanjem trenažnih opterećenja se ne bavi samo glavni trener već ceo stručni štab na čelu sa njim, koji donosi konačne odluke. Kao što sam napomenuo igrači se prethodnih sezona nisu povređivali u ovoj meri kao ove sezone iako je trener gotovo svih sezona bio Duško Vujošević. Ali menjali su se kondicioni treneri. Kada glavni trener insistira na velikom obimu rada kondicioni trener mora da se prilagođava svoj deo posla tom režimu i na vreme prepozna objektivne znake premora i pretreniranosti kod pojedinih igrača, kako nebi došlo do povreda i velikih oscilacija u sportskoj formi. Ukoliko se trening ne prilagođava nivou treniranosti igrača koji trpe najveća trenažno – takmičarska opterećenja rizik od povrede se povećava.

Očigledno stručni štab na čelu sa glavni trenerom ne prepoznaju objektivne znake zamora kod igrača i ne koriguju trenažna opterećenja na vreme. Prethodnih godina to su radili gotovo odlično i broj povređenih igrača je bio minimalan, uz napomenu da su to uglavnom bile lakše povrede koje su zahtevale oporavak od nekoliko nedelja, a ne nekoliko meseci kao sada.

Glavni trener ima najveće zasluge kada se postužu dobri rezultati i isto tako najveću odgovornost kada je pola ekipe povređeno.

Bojan